Czy i kiedy możliwe jest anulowanie faktury?

anulowanie faktury
anulowanie faktury

Dzisiaj o tym, czego nie znajdziecie w przepisach, czyli udzielę odpowiedzi na pytanie: czy i kiedy możliwe jest anulowanie faktury?

Ustawa o Vat ma już 25 lat i niezliczoną ilość poprawek, zmian, aktualizacji, dodatkowych aktów w formie rozporządzeń i w tym wszystkim ani słowa o anulowaniu faktury. W praktyce spotykamy się czasem z sytuacją gdzie wystawiona już faktura VAT nie dociera do klienta, np. wysłana listem poleconym wraca, jak bumerang w zabawie, do nadawcy.

I co wtedy? Pierwsza myśl – wiadomo, klient nie zapłaci, bo nie ma faktury. A my tu zostaniemy z podatkiem dochodowym i
VAT’em, niczym Jan Himilsbach z językiem angielskim (kto anegdoty nie zna, niech sobie wygoogla 😉 ). W tej sytuacji transakcja nie zostanie wykonana i dopuszczone jest przez organy podatkowe anulowanie faktury, ALE UWAGA, tylko takiej, która nie została wprowadzona do obrotu prawnego, czyli nie została przekazana nabywcy towaru lub usługi i przez takowego nie jest zaakceptowana.

Technicznie anulowanie faktury wygląda następująco:
– należy posiadać oba egzemplarze faktury,
– na obu należy dokonać przekreślenia i adnotacji, która wyłączy je z możliwości ponownego wykorzystania,
– na fakturze należy umieścić datę anulowania i najlepiej wskazać również przyczynę takiej decyzji,
– faktury anulowane przechowuje się w dokumentacji podatkowej razem z pozostałymi fakturami sprzedaży,
– faktury anulowanej nie ujmujemy w ewidencji sprzedaży ani w JPK.